Pengajian Bersiri Manasik Haji dan Umrah dengan menekankan method pengajian secara Talaqqi Berkitab untuk memelihara keaslian ilmu manasik Haji dan Umrah

Monday 23 January 2017

SEMPADAN TANAH HARAM



SIRI SOAL JAWAB HAJI & UMRAH 


SOALAN -Assalamualaikum Ustaz Zamri. Saya nak tanya kenapa Makkah, Muzdzalifah & Mina dipanggil tanah Haram & Madinah dipanggil tanah Halal. Satu lagi kenapa Arafah tidak dipanggil tanah Haram? Sedangkan Ia berdekatan. Terima kasih.



JAWAPAN
Waalaikumsalam wrt.

Pertama -  perbetulkan maklumat. 
Tanah Haram Makkah adalah termasuk Makkah, Mina dan Muzdalifah. 
Tanah Haram Madinah pula adalah kawasan antara Jabal 'Air dan Jabal Thur. Kawasan ini adalah sekitar 7km - 8km.




SOALAN - Kenapa Makkah, Mina dan Muzdalifah adalah Tanah Haram dan Arafah (dibaca juga Arafaat) tidak termasuk tanah Haram?



JAWAPAN - Ketentuan kawasan tersebut sebagai Tanah Haram dan sempadan Arafah sebagai Tanah Halal adalah tawqif (ketentuan muktamad) daripada Allah SWT. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menetapkan Mekkah sebagai kota suci, yakni sejak penciptaan langit dan bumi. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda pada hari penaklukan kota Mekkah :


إِنَّ هَذَا الْبَلَدَ حَرَّمَهُ اللَّهُ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

“Sesungguhnya kota ini, Allah telah memuliakannya pada hari penciptaan langit dan bumi. Ia adalah kota suci dengan dasar kemuliaan yang Allah tetapkan sampai hari Kiamat “. 


Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَٰذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ ۖ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“Aku hanya diperintahkan untuk menyembah Tuhan negeri ini (Mekkah) Yang telah menjadikannya suci dan kepunyaan-Nya-lah segala sesuatu, dan aku diperintahkan supaya aku termasuk orang-orang yang berserah diri” [an Naml 27:91].

Dengan izin Allah, Makkah akan tetap dalam perlindunganNya, dan menjadi negeri aman tenteram. Hal ini sebagai wujud Allah telah mengabulkan doa Nabi Ibrahim. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ

“Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berkata : “Ya Rabb-ku, jadikanlah negeri ini (Makkah), negeri yang aman, dan jauhkanlah aku beserta anak cucuku daripada menyembah berhala-berhala”. [Ibrahim 14:35]


Perlindungan Allah terhadap kota Makkah dan khususnya Kaabah, telah dibuktikan. Sebagai contoh, Allah telah menjaga Kaabah dari serbuan pasukan bergajah pimpinan Raja Abrahah yang bertekad menghancurkannya.

Nabi Muhammad s.a.w. datang mengerjakan Haji pada tahun 10 H hanya menerangkan kepada umatnya sempadan Tanah Haram dan Tanah Halal sedangkan persempadanan itu adalah tawqif daripada Allah SWT.




SOALAN - Bagaimana pula Madinah boleh menjadi Tanah Halal? 


JAWAPAN- Madinah menjadi Tanah Haram hasil doa RASULULLAH s.a.w. dan Allah SWT telah memaqbulkan doa tersebut. Antara Hadith yang menyebut perkara ini ialah;


Hadith Muslim 2422

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ الدَّرَاوَرْدِيَّ عَنْ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى الْمَازِنِيِّ عَنْ عَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَاصِمٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ( إِنَّ إِبْرَاهِيمَ حَرَّمَ مَكَّةَ وَدَعَا لِأَهْلِهَا وَإِنِّي حَرَّمْتُ الْمَدِينَةَ كَمَا حَرَّمَ 
إِبْرَاهِيمُ مَكَّةَ وَإِنِّي دَعَوْتُ فِي صَاعِهَا وَمُدِّهَا بِمِثْلَيْ مَا دَعَا بِهِ إِبْرَاهِيمُ لِأَهْلِ مَكَّةَ.)

"Nabi Ibrahim membangun kota Makkah menjadi tanah haram & mendo'akan kemakmuran bagi penduduknya. Aku membangun kota Madinah menjadi tanah haram sebagaimana Nabi Ibrahim mengharamkan kota Makkah, & mendo'akan kemakmuran bagi penduduknya seperti Nabi Ibrahim mendo'kan penduduk Makkah. 


Hadith Muslim 2423

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا بَكْرٌ يَعْنِي ابْنَ مُضَرَ عَنْ ابْنِ الْهَادِ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ رَافِعِ بْنِ خَدِيجٍ قَال(َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ حَرَّمَ مَكَّةَ وَإِنِّي أُحَرِّمُ مَا بَيْنَ لَابَتَيْهَا (يُرِيدُ الْمَدِينَةَ)).

"Nabi Ibrahim telah mengharamkan kota Makkah. Dan sesungguhnya aku mengharamkan daerah yg terletak di atanta kedua Labah (daerah bebatuan hitam) -nya. (Untuk Madinah)."

Banyak lagi Hadith seumpamanya wallahua'lam.

---------------------------------------------------------------------------------------------



PROMOSI! PROMOSI! PROMOSI!

DaftarUmrah.com - Sistem Sokongan Pra-Umrah Pertama di Malaysia

DaftarUmrah.com adalah satu sistem sokongan pra-umrah yang disediakan kepada bakal Jemaah umrah & ziarah di Malaysia.

Sistem ini merupakan satu inovasi dalam pengurusan umrah di peringkat domestic (inbound) merangkumi 10 manfaat tambahan yang tidak ditawarkan oleh syarikat-syarikat umrah yang lain. 

Hasil kerjasama pintar dengan syarikat insurans, syarikat pengangkutan, rangkaian inapdesa (homestay) dan syarikat catering, 10 manfaat tambahan berikut kami tawarkan termasuk urusan dokumentasi secara PERCUMA dengan harga pakej umrah yang sama. Tiada cas tersembunyi dan bayaran tambahan yang dikenakan.

10 manfaat mendaftar melalui DaftarUmrah.com

1- Konsultansi Percuma✔
2- Penginapan Percuma*✔
3- Pengangkutan Percuma*✔
4- Tuntutan Makan & Minum ✔
5- Tuntutan Pembatalan Perjalanan✔
6- Tuntutan Kehilangan Bagasi✔
7- Tuntutan Kemalangan Diri✔
8- Tuntutan Kos Perubatan Diri✔
9- Tuntutan Bantuan Kos Pengebumian✔
10- Tuntutan Musibah Kematian✔

Sila hubungi perunding kami di talian berikut untuk maklumat lanjut.

Tempat adalah terhad.

Mobile : (call/sms/whatsapp)

016 213 6114
 016 215 6114
 013 672 1089
013 628 1788

Pejabat: 03-8861 3361

DaftarUmrah.com
Lot D-1-5, Level 1 Blok D,
Ayer@8, Jalan P8G Presint Putrajaya,
Wilayah Persekutuan, Malaysia

email: info@daftarumrah.com
website: http://daftarumrah.com/
facebook page : www.facebook.com/daftarumrahmalaysia




No comments:

Post a Comment

Memaknai Ibadah

Memaknai Ibadah