Pengajian Bersiri Manasik Haji dan Umrah dengan menekankan method pengajian secara Talaqqi Berkitab untuk memelihara keaslian ilmu manasik Haji dan Umrah

Thursday 22 September 2016

Keberkatan Jumaat dengan al Kahfi

Surat Al-Kahfi merupakan salah satu surah Al-Quran Al-Karim yang mempunyai keagungan dan keutamaan dibanding beberapa surah yang lain.
Ianya mempunyai 110 ayat dan termasuk dalam golongan surah-surah Makkiyyah 
Namun, tidak sedikit dari kaum muslimin yang masih belum mengetahui keagungan dan keutamaannya, sehingga sebahagian mereka jarang atau bahkan hampir tidak pernah membaca dan menghafalnya.
Terlebih khusus pada hari dan malam Jumat. Mereka lebih suka dan membaca surah Yasin yang dikhususkan pada malam Jumat dengan harapan mendapatkan keutamaannya.
Adapun keutamaan dan keagungan surah Al-Kahfi, maka akan didapatkan oleh setiap muslim dan muslimah yang membacanya dengan niat ikhlas demi mengharap wajah dan redha Allah, mengimani dan menghayati makna-maknanya serta berusaha mengamalkan hukum dan pelajaran yang terkandung di dalamnya sesuai tuntunan Nabi Muhammad s.a.w.

Hadits ini SHOHIH.

Dijelaskan maksud daripada perlindungan dan penjagaan dari fitnah Dajjal ialah sebagaimana sabda Nabi shallallahu alaihi wasallam:
فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ فَلْيَقْرَأْ عَلَيْهِ فَوَاتِحَ سُورَةِ الْكَهْفِ [ فَإِنَّهَا جِوَارُكُمْ مِنْ فِتْنَتِهِ ]
“…maka barangsiapa di antara kalian yang menjumpai Dajjal, hendaknya ia membacakan di hadapannya ayat-ayat pertama surat Al-Kahfi, karena ayat-ayat tersebut (berfungsi) sebagai penjaga kalian dari fitnahnya.”

No comments:

Post a Comment

Memaknai Ibadah

Memaknai Ibadah