Pengajian Bersiri Manasik Haji dan Umrah dengan menekankan method pengajian secara Talaqqi Berkitab untuk memelihara keaslian ilmu manasik Haji dan Umrah

Wednesday 19 October 2016

Sejarah Azan - Madinah menyelusuri sirah

Sejarah Azan

Rasulullah berada di Madinah, Para sahabat dikalangan Muhajirin dan Ansar bersatu. Umat Islam semakin kuat, solat telah didirikan secara terbuka.

Perbincangan mereka mengenai kepentingan pengumuman masuk waktu solat bersama Rasulullah .

Ada yang mencadangkan supaya ditiup serunai seperti tanduk, namun Baginda tidak menyukainya kerana orang Yahudi menggunakan ia. Kemudian datang cadangan berupa loceng, Baginda tidak menyukainya kerana itu cara Nasrani.

Ketika perbincangan sedang berlangsung, Abdullah bin Zaid bin Tsa’labah bin Abdu Rabbihi melihat dalam mimpinya seruan Azan.

Lalu beliau datang menemui Rasulullah s.a.w dan berkata “ Ya Rasulullulah! Tadi aku bermimpi, seorang lelaki memakai dua lapis pakaian berwarna hijau dan membawa sebuah loceng lalu di depanku. Aku berkata padanya” Wahai hamba Allah, mahu jual loceng itu?
Dia bertanya, “ Apa yang kamu mahu buat dari loceng ini?.
Aku menjawab,” untuk menyeru orang ramai kepada solat”.
Dia berkata,” Mahukah kamu aku tunjukkan yang lebih baik dari itu.
Aku berkata, “Apakah itu?.
Dia berkata, “ katakanlah..
Allahu akbar Allahu akbar (lafaz Azan hingga akhir)

Apabila Rasululullah mendengarnya, Baginda bersabda, “Sesungguhnya itu ialah mimpi yang benar, inshaAllah! Pergi dapatkan Bilal bin Rabah dan ajarkan kalimah tersebut. Biar dia menyeru orang ramai dengannya, kerana suaranya lebih kuat dan nyaring daripada suaramu”.

ilustrasi
ehsan google

Apabila Umar bin al-Khattab r.a mendengar seruan azan yang dilaungkan Bilal bin Rabah ini, beliau berlari keluar dari rumahnya sambil menyeret kaki jubahnya dan berkata” Wahai Rasulullah! Demi DIA yang membangkitkan mu dengan kebenaran, aku juga telah bermimpi apa yang dimimpinya itu.


Rasululluh bersabda “Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah!
*sunan Abu Daud no. 499. Lihat al Bidayah wa al-Nihayah (4/573-574)


.........................................................


Daurah Manasik adalah pengajian persedian lengkap dan panduan untuk Mutawwif dan bakal Mutawwif serta Jemaah Haji dan Umrah. Method pengajian yang diketengahkan oleh Daurah Manasik adalah pengajian bertalaqqi mengenai persedian dan paduan sebelum berangkat ke tanah suci.


Selok belok pelaksanaan ibadah Haji dan Umrah perlu dipelajari dan difahami supaya dapat dikerjakan dengan sempurna sewaktu di Tanah Suci tanpa bergantung kepada orang lain.
Bagi mendapatkan ilmu persediaan Manasik Haji dan Umrah yang cukup, masanya kini telah tiba! Anda yang berminat untuk menjadi pegawai pengiring jemaah ke Tanah Suci (mutawwif), jangan lepaskan peluang ini.
Daurah Manasik ini boleh di hadiri oleh semua umat Islam yang berhajat untuk memahami serta membimbing diri sendiri dalam kefahaman mengenai ibadah Haji dan Umrah.

Terbuka buat semua Lelaki dan Wanita. Bimbing diri sendiri. Laksanakan Ibadat dengan kefahaman yang jelas.
Daurah Manasik khas Mutawwif, bakal Mutawwif dan bakal Jemaah Haji Umrah 2017 Akan Di adakan di Ayer@8 Putrajaya.



Pengajian yang akan dipelajari merangkumi :
1. Adab permusafiran dan permasalahan
2. Isu serta Fatwa semasa berkaitan Haji & Umrah
3. Kemahiran berbahasa Arab
4. Kelebihan dan sirah Makkah dan Madinah
5. Tugas dan ciri seorang Mutawwif/Mutawwifah
6. Kelangsungan Kerjaya dalam industri Umrah & Haji

Kitab Al Taudhih adalah kitab Utama di Daurah Manasik. Kitab Al Taudih ini sebenarnya hasil karya Imam Al Nawawi Rahimahullah yang bertajuk كتاب الإيضاح في مناسك الحج والعمرة 
(Al Idhah fi Manasik al Hajj wa al Umrah). Kemudiannya diterjemahkan oleh SS Datuk Dr. Zulkfli Mohammmad al Bakri bersama rakan-rakan beliau. Buku ini juga telah disyarahkan oleh ramai para Ulama. Kitab Al Taudhih ini amat sesuai para Jemaah haji dan bagi mereka yang ingin menunaikan umrah. Ianya memberi gambaran jelas telah ilmu manasik Haji dan Umrah.

Pengajian talqqi ini akan disampaikan oleh tengaja pengajar yang sudah dikenali ramai iaitu al Fadhil Ustaz Zamri Zainal Abidin yang merupakan mantan Penerbit Rancangan Radio IKIM, adalah kumpulan pertama yang menjadi penggerak IKIMfm.
Beliau bergerak melalui pusat motivasi yang diasaskan sendiri, selain merupakan Pengkursus Haji bertauliah dari TABUNG HAJI juga merupakan Personaliti TV.
al Fadhil Ustaz Zamri Zainal Abidin giat menyampaikan ceramah dan forum di seluruh negara. Seorang penulis dan kolumnis. Berkelulusan Sarjana Muda Pengajian Islam dan Bahasa Arab dari Universiti al-Azhar.

Daurah Manasik khas Mutawwif, bakal Mutawwif dan bakal Jemaah Haji Umrah 2017 Akan Di adakan di Ayer@8 Putrajaya.

Peluang kerjaya dalam industri Haji Umrah amat terbuka luas.
Keistimewaan menyertai Kursus mutawwif ini berpeluang

√ Umrah PERCUMA sebagai Mutawwif/Mutawwifah terlatih

√ Menjana potensi pendapatan sambilan

√ Taraf pendidikan tidak terhad

√ Pengalaman mengerjakan Umrah Haji adalah kelebihan

√ Berminat dan bersungguh untuk meyeru dan membimbing jemaah

Hubungi
EMRAZ TRAVEL & TOURS SDN. BHD.
Lot D-1-5, Level 1, Blok D, 
Ayer@8, Jalan P8G, Presint 8
62250 Putrajaya

 03-88613361 (Office)

  016-2136114 (Call/SMS/WhatsApp) 
  016-2156114 (Call/SMS/WhatsApp)

Email: daurahmanasik@gmail.com
Facebook/ Instagram/Twitter: DAURAH MANASIK









No comments:

Post a Comment

Memaknai Ibadah

Memaknai Ibadah